Het onderwijs

Icoon

studeren in Nederland

Erasmus Universiteit Rotterdam: Studeren met handicap moet soepeler

Studenten met bijvoorbeeld concentratieproblemen, dyslexie of autisme gerelateerde stoornissen, doen vaak langer over hun studie of haken eerder af. De Erasmus Universiteit Rotterdam doet daarom mee aan de landelijke campagne `Tijdgebrek’, die aandacht vraagt voor het thema studeren met een functiebeperking. Op 15 oktober 2008 kunnen studenten en docenten alles te weten komen over de regelingen en faciliteiten die er zijn om studenten met een ‘functiebeperking’ te helpen.

Er zijn op de Erasmus Universiteit wel voorzieningen om deze studenten te helpen, zoals extra tentamentijd, studiebegeleiding of studiefinanciering, maar die worden onvoldoende gebruikt. Uit het jaarlijkse onderzoek van CHOICE (Centrum Hoger Onderwijs Informatie) blijkt dat de kwaliteit van het studeren met een functiebeperking aan de Erasmus Universiteit een onvoldoende scoort: veel studenten die kampen met een functiebeperking komen daar liever niet voor uit, of de maatregelen zijn niet bekend.

Met de campagne wil de Erasmus Universiteit gehandicapte studenten laten weten welke voorzieningen en regelingen er bestaan. Een voorbeeld is een aparte ruimte bij een tentamen. Ook docenten moeten worden benaderd, omdat zij nog te weinig de symptomen herkennen van `verborgen’ functiebeperkingen zoals dyslexie, autisme of concentratieproblemen.

Filed under: studeren met handicap aan universiteit,

RSS Afstandstudie

  • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.

RSS Onbekende RSS-invoer

  • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.

RSS Onderwijs in Nederland

  • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.